Thursday, July 29, 2010

mummy to be!

memandangkan sok aku off, dan encik suami ade kt depan ni ajek...aku tahan mate nk update byk bende kt sini...sementara dy habis men game


1) soalan biasa yg aku dpt semase mengandung nih ialah pasal alahan, morning sickness..alhamdulillah..aku bleh kate..morning sickness aku ms 1st trimester, tak berapa terok..loya2 tu mmg ade, muntah, pening tu mmg ade..tp aku rase..ok la..tak terok sgt..alahan pon takde..cume aku tak bleh bau rokok, mmg takde yg isap rokok dkat dgn aku, cume kalo lpas isap rokok tu, bau rokok tu melekat...aku tak leh blah sket...aku masih lg bleh masak, bau perfume...cume proses penambahan hormon yg menyebabkan moody, letih, tu mmg tak leh nk elak..rase nk tido jekkk..
2) teringin/mengidam- en suami masih tggu jek bile aku nk ngidam pape..so far aku takdela ngidam pape..kalo mcm terpikir nk makan pape tu, kalo takde pon aku tade hal lg..cume ade skali tu..aku nak mkn mangga yg muda separuh masak tu..kan rase lemak2 gitu tu ms tak mengandung pon aku suke mkn, tp tetiba plak ms 2 mggu tu slalu takde rezeki, aku pegi kedai tu ttp la, aku g cafe bwh dah habes la..last2 aku teringat ade kt tesco..kt gerai..hentam la pegi kejap..
3) pantang- aku ni suke dgn pantang2 nih..aku x percaya gan pantang2 org melayu nih mcm jgn ketuk rumah, jgn langkah tali..mcm2 lg..tp aku suke nk follow..pantang2 nih mcm agak interesting bg aku sbb ini new experience utk aku...everytime aku dgr pantang yg aku tak pernah dgr aku cam excited sket..yg terbaru..adik aku tepuk bontot aku ms beli tudung kt jln tar, tros kakak tu tego..ish jgn tepok la..pantang..aku iyakan ajek...hahaha..
4) pemakann- aku takde masalah utk makan...alhamdulillah aku bleh mkn sume..ade skali skale jela..aku mcm takde selera..mungkin muak kot..cume aku kurang kan mkn pedas, kopi mmg tak minom langsung..tp bile terrrrriiingin sgt tu..kecek mmbe aku..one sip only!

amalan pemakanan tambahan pulak..since ini pengalaman pertama, cucu pertama utk ibu ayah aku...byklah sane sini bg tips...haa.kawan2 aku yg tak blom kawen pon byk bg tips..tp pastu tau ngaku..eih kita yg takde exp nih la byk nk ajar farah..ngahahha...ms mula2 ibu aku dah bg mcm2 supplement...calcium, bio c, iron, b complex...en suami pon rajin belikan air jus dgn susu soya...bile dah masuk bulan ke-3, lie dah suruh beli susu ibu2 plak..kami bli enfamama..nih br2 nih...ibu kasik plak susu protein..ibu kate kulit baby gebu...aku pon layankan ajek..ni tak campo lg yg dpt dr tmpt check up..pastu, kakak ipar plak tlg belikan set salindah...sume2 nih..aku amalkan selang2..takleh la nk amek sume...kang takut terlebih plak..takut ade effect pape kt baby..
5) scan- mmg ade scan..1st time utk sahkan aku pregnant..2nd tak bape nmpk psl aku tak tahan g shi-shi plak just before aku g jupe dr...3rd, br last 2 weeks, dah nmpk da..baby tendang2 dlm perot..baekkk punya menjulur je kaki ke dinding..kjap lipat, kjap julur...soooo cute dan saangat aktif dr kate...gender?dr agak2 jek..so kami sepakat, diam kan saje dulu...uhuhuh
6) check up- aku buat kt ttdi jek..btol2 dpan ofis..alhamdulillah..mula2 hari tu ok..gula ok..bp ok..tp kelmarin 3rd check up aku..hb aku plak dah rendah..which is make me worry...abes tu..tgh hari tu..hentam makan hati la...nih tgh usaha gigih nk tambah darah..
7) perubahan- pipi makin tembam ye....hahhahahah

oo...rasenya takat nih jek dulu...ape2 pon aku sgt bersyukur sgt...dikurniakan rezeki utk rase pengalaman mengandung nih...bersyukur sgt yg kami nnti akan dikurniakan cahaya mate..hari2 perasaan lain, sbb everyday ade je bende baru yg kite rase since ade sesuatu yg hidup dlm badan kita..lain serinya org kate...heheheheh...ok lah
mate mcm dah separuh je nih...besenya time nih dah tido dah...huhuh..sok bleh sambung lg...

1 comment:

ninieZUERYANNIE said...

ms pregnant, kalo dh lepas zaman2 alahan tuh mmg sgt indah! rindu sgt!!