Sunday, September 2, 2012

etika bershoping..

aku mmg suke berwindow shopping dan bershopping...tetapi jika ade kekangan duit..maka aku prefer window shoping..tp utk entry ni aku nk citer sket psl etika bershoping aku..

1. brg2 mcm handbag ke kasut ke..aku suke yg murah...psl bende2 nih kita slalu pakai dan tuka..smpi mase, kita tuka..lagi byk stok kita, lg gilir2 kita pakai..mcm kasut..ade kasut keje weekdays, ade kasut keje weekend, ade kasut umah kahwin, ade kasut kuar suke2..mcm tu..
mcm handbag plak, dgn dah ade anak nih..ade beg g keje, beg g kuar dekat2, beg kuar lame2.ade beg g umah kawen, ade beg ngada2..disebabkan harus ade mcm2 jenis kasut/beg..aku prefer bli murah..esp kasut..kalo bertahan smpi bertahun tu BONUS namenya..jgn tak caya..aku ade 5-6 kasut yg bertahan bertahun2 lamenya..bli dlm harga 30-50...palling suke kalo dpt kasut vincci/nose 15-25.hurray hurray laaa...handbag..paling suke yg harga 20-30 tu laa..tp skang mcm susah sket nk carik harga camtu, maybe aku da agak cerewet sket..paling tak pon aku dpt dlm harga 50-60 camtu..

TAPI...aku tak suke bli brg murah tp tak ori..aku bukan kesahkan brandnya..tp kalo nk murah, aku prefer yg takde brand langsung...jgnla nk alih aku pkai handbag jimmy choo tp dah terhakis2 la tulisan dy pas 2-3 bulan pakai..aku tanak bli guess jeans ke levis ke yg tak ori...yg ini, hal seluar harus cerewet..psl yg tak ori kompem tak sesuweeeiii gan aku(sile maklum dgn saiz bdn dan peha yg tak seimbang ye..)...bli je la online yg preloved..ade je jual jeans guess/levis (kalo nak sgt laaa kan..)..tp aku rasenya last skali aku bli jeans tahun 2008..zaman rajin shopping jeans ms blaja..mujur masih muat lagi pas deliver adam...hheheh..

2. kalo t/shirt ke blouse ke..yg 1st menarik perhatian aku ialah bj yg harga 20-25 camtu..lagi murah lagi bagus..tp tgk gan kualiti laa..yg rege 50-60 kompem aku da tak toleh dah..bukan tak pernah ade..tp leh kira gan jari laa..
satu lagi, aku prefer yg kaler terang2..mcm hot pink ke, merah ke..biru ke..yg kaler biru kusam, tidak sesuai gan aku..sbb aku pon agak kusam..ngeheheheh..

3. tudung plak, aku kalo bleh nk yg 10-20je..hahhaah..tp depends yg style la..kalo yg jenis biase tu..yg aku rase ptt dalam range tu..aku ok..takkan aku nk expect yg mengelip mengelap tu 20 kot kan..
aku bg exception utk raya..psl time raya je pon aku meriah..so kat situ aku up sket ke 40-50..
tudung paling mahal aku penah bli, tudung kahwin..bawal je pon..rase tak berbaloi langsung bile pikir balik...huhuhu

bile cakap psl shopping nih...adelah skali skale aku nk reward dr sndr, aku bli la yg best2 sket..utk manjakan dr pas penat kerja....mcm yg latest..jam fossil utk bday aku yg ke 30..ms nih mmg aku tak berkira harga...aku open prize je psl aku pikir itu utk aku..kalo ikot pe'el aku, da suke yg satu ni, tp yg lg satu lebih kurang je and harga lagi murah..aku amek yg murah..tp ms nih..aku tanak mcm tu..aku amek je mane yg aku suke...puas hati rasa..hahahahh..

aku bukan org kaya, tapi tak susah..cuma bile ade rezeki lebih sket utk dr sendri ms tu..why not?kaaaaannn..

No comments: