Saturday, November 15, 2008

andai aku seorang engineer

resume kita mesti ade column poyo namenye ' WORKING EXPERIENCE' yang mane tiap kali kite di'interview' ..si interviewer yang dah tak tau mau tanye ape,dy akan gune bahan tu jela kan..
kite pon poyo2 la cerita..ahakss...btol?aku mau kongsi same..

CERITA 1


aku stat keje umo 19thn, mase cuti sem kt matrik dulu..jadik cikgu..hahah..cikgu muda..lom grad lg..
makanya ikot gaji SPM..cuti 2-3 hari tros keje..jadi cikgu MATH, utk form 1, form 2, form 3..ajar selingan utk pendidikan seni gan PJ..memandangkan mak aku pon cikgu kt sekola nih...org pon dok pandang2..bahan2..rata2 pon budak kampung sendiri..
mengajar itu best..esp kpd budak2 yang mahu belajar..bkan mahu jadi kurang ajar..hari2 mau bagi keje umah, mahu abeskan silibus secepat mungkin..takut tak sempat..bwk blk umah..tande kerje umah derang..
bile time ade test..ade jek yang kantoi meniru..aku bilang " awak igt sy nih tak masuk sekolah ke dulu, tak tau ape korang buat"..tapi bile adespotcheck, kt aku tempat derang sorok..hahah..pe la sgt pon..bkan brg lucah kannn..hehe..
mase tu pon aku rapat la dgn cikgu2 praktikal..bila mana lepas kawan2 gan derang ade sorang cikgu mau masuk minang..dia bilang mau jupe bf sy mase itu..( bf itu bkan bf sy skang ye..)..hah!u wish..
lagi pula itu seorang budak form 4 mau ngurat..hahaha..gile.bile aku ngajar kt clas 2C ni, dy gan mmbe dy dok menepek blakang klas..macam tak salah..kan..budak-budak...
dan mase nih NOKIA 3310 baru nak up..akak pon sibuk nk UP jugak..ahakss..mase tu hotlink pon berharga RM2++ lebih...bepeluh gua baya..hahah..baru pakai seminggu sudah ilang...ilang mase aku hantar buku laporan mingguan..hp tuh dlm handbag aku kt bilik guru..meja aku plak kt pintu..sape la yang songlap..memang tangan dy bekudisss!jijik!mase ni aku dpt dlm RM 1+++ utk 2 bln keje
tapi serius jadik cikgu sgt penat..mau jerit2..monitor closely 20+ student yang tak bape belaja..dtg skolah psl kene dtg skola..turun naik klas yang byk tngkat..mase ini saja..aku berjaya cecah 46kg..skang?tak dapekla jon

CERITA 2

mase aku 3rd year, di mana g praktikal kt POWERWELL, subswitchboard manufacturer..gile solok kt ujong puchong..mmg horror..mmbe baik gua pon takut....aku gan sorang kakak ni. kak zaleha..sewa skali kt saujana puchong..ni pon kire gile solok..hahaha..at first, aku masuk department PPC (Production, Planning and Control)..best mmg la best..tapi si ketua PPC nih mmg gile super extreme EXCEL user..so..mmg susah la mau wat formula itu ini utk forecast itu ini..semua semua tu la..pas 2 minggu, aku kene dok tingkat atas tolong itu account dept..akhirnya aku kn wat data entry..yang bikin gua ngantok manjang..pastuh tolong wat filing, fotostat itu ini..hmm..camne student mau jadi ade experience kalokhidmatnya mase training hanya kerje begini begini sahaja..ape sgt pon aku blaja..last2 mase kene wat presenttn (di mana aku kn present project aku utk company tu) puasla aku kerah otak mau cerita lebih2 mase aku dlm PPC dept.. dan mase ni la baru bkak mate office environment macam mane..skandal di ofis macam mane..
haiiihhh..isteri orang yg gelenyar di ofis...suami orang yg gelentis di ofis juge...tak cukup2 lagi ke mereka mereka ini..
mase ini pon ade juge sorang brader mau masuk minang..aku bilang saje sudah berpunya..lalu aku diracun macam2 oleh mmbe opis yang 'dia' itu jauh di mata..entah ape yang dibuat disane..aku diam saje..hmm..mahu salahkan mereka..mereka hanya mahu bantu kawan yg sudah lame menunggu..dy pon sudah berumur 30 mase tuh...sorry..hmmm..mase nih sebulan elaun RM 400..

CERITA 3
parttime utk welding demostrator..arc welding gan gas welding..aku dulu amek kos manufacturing engineering..mau tambah wang blanja..mau ajar cad ke or demo grinding ke..aku tak terer sgt..hahah..so aku berebut mau jd demo welding..aku pon suke...tmbah2 budak2 1st year yang takut main gan api yg meletus2 gitu..pastuh mau pkai itu tutup2 muka..mmg tak nmpk ape..bleh nmpk api jek..pastuh mau buat welding tu jd cantek..jadi cam bentuk bawang..licin jek.tak lekat2..hahahh..gile best mase nih...so..mase nih byk mase aku abes kt workshop..dan slalu la nmpk aku pkai baju workshop kaler ijau..even kalo takde kn g workshop aku pkai psl mls mau iron baju..busukkan..hahahah..mase nih aku dpt RM 5 sejam..berbaloi beb..sebab mase dpt 1st gaji..aku belanja famili aku makan ikan bakar..gile berkat je aku rase mase tuh..

CERITA 4.
zaman tahun akhir..tak byk klas sgt...byk enjoy juga..heheheh..seminggu ade 3 hari je klas..aku pikir mau cari duit lebeih lg..lalu mau keje di mc d..dekat je gan campus aku..rempit je ke sana..tak bingit pon..tak lame keje kt sini..tp bykla yg aku blaja psl bikin itu burger, goreng itu ayam, angkut kuar itu fries dr super besar freezer dy...bile blk..kwn2 tggu food aku..psl aku tak mkn sgt..da mcm muak..tgk bende yg same je kann..ms nih aku dpt RM 3.50 sejam..oraitla..aku tak lame kt sini..psl tetibe..clash gan final yr projek aku gan training netball aku..so aku blah ajek..ahahahahah

CERITA 5..
sesudah abes blaja..aku tak mau nganggur lame2...mati kutu aku..cergas aje cari keje sane sini..tak smpi sebulan kt umah..aku dpt keje kt ALUMNI UIA...keje ofis hour , 5 hari seminggu..tp gaji utk part timer..RM 32 sehari..nasib baik mse ni aku tumpang bilik mmbe kt hostel..kalu tidak..sakit gua..mase ni kawan rapat aku pon apply..chap..dy dpt position len..last2 dy yang lame keje kt sini..hahaah
aku keje utk tolong2 event management specifically utk CONVO 2006..lebih pada admin assistnt..
keje kt sini sgt rilek sesuai dgn gaji...kalo dtg lbt..org tak amek tau sgt..kalo de intrvw tmpt len..bos tak kesah...dy lg soh pegi..psl departmt ni pon mcm mau tolong ex student sini yang takde keje..dkat 2 bln..cari keje mcm2..intrvw mane2 jek..satu pon tak sangkut..

CERITA 6..
bile da desperate ..takmo keje di CERITA 5..aku carik2..last2 apply utk customer service streamyx..katenye..basic 1300-1500 blom masuk elaun itu ini..cardas aku call..sok nye tros intrvw..tros dpt..n smpi skang..aku keje kt sini..dr CSR (cust service reprsttve) ..skang sudah jadi team leader..being a CSR..fun..

-1)bertnya tentang status lampu modem
"saya punya lampu modem lompat lompat la incik.."...

-2) ajar check network card, mau right click my computer
"klik kanan?klik kanan tu macam mane?"..

(senyum ajek, smbil juling2 mate)

- 3)mahu check modem status

"cik, modem on tak?"
- 'modem? jap eihh..takde lampu pon..'
"cik, kalo modem tak ON camne nk wat connection"
- laaaa...

(geleng kepala+ gelak kecik)

hari-hari aku akan bercerita psl customer2..ade je bahan aku..si pendengar pon gelak jek..ahakss

stressful pule bile ckp tak berenti..outage yang tak menentu..u noe, streamyx user bape ramai..skali problem..sume org call sini..agent yg ade pon brpa ratus sgt..korang penah rase tak..berckap and do multitasking for few hours..non stop..smpi rse nk muntah..
aku bape kali sudah bilang mau berenti..hahah...tak gak berenti..tp this kind of job..byk ajar aku macam2..banyaaak sgt..yang menarik mase nih..kawan2..kawan2 yang kite tau utk sronok jek..tak tau psl kite sgt..so kite bleh lupe sket kusut2 nih..tak perlu nk berbicara psl serabut2..

ermm..dlm mase 4 bln, aku masuk split shift..keje 7am - 7 pm..dimana 7am-11am on call, break 11am-3pm, on call 3pm- 7pm...kt sini split shifters kire byk gaji..kalah TL...psl auto OT 2 jam tiap hari..7-7 kan 12 jam... mase nih aku bln2 dpt dlm 2500-2800..bersih..hahahah..

anip, mmbe yang agak rapat gan aku ms mule2 aku keje kt sini..dy yg byk ajar aku misuse mcm2 kt sini..ahahah..
elwin, zura, shaan, aminah,...geng tdo kt surau..pastu makan kt kdai pkcik ribu2..ngeehee..

dan keje kt sini jugakla aku knal shazilie..shazilie?TL yang malas tuh...ahahahh..sorry b..ahakss..


CERITA 7..

blom lagik..skang Team Leader utk call centre nih..tak tau bile beranjak kt keje len..heheh.

SEKIAN

p/s- maaf, tajuk takde kene mengena pon!

No comments: