Friday, February 20, 2009

do the wrong things, to make it right

seorang teman pernah pesan dekat aku..'farah, do the wrong things, to make it right'
pesanan nih aku pegang smpi sekarang..sbb byk yang aku buat, byk yg aku perhatikan manusia mmg ade mengaplikasikan cara ni dlm idop derang..tak percaya?cube igt2 blk ape korang buat dlm idop korang yang da betahun2 ni?

contohnya

1) seorang budak kecik yang da masuk umor 8- 10 tahun, tp masih minum susu botol.
maknye tak pnah bising..tp org keliling mungkin jelak la kan..pastuh suatu hari pakcik budak kecik nih...marah2 kt budak kecik dan di tangannya ade parang...teros selepas hari tu, budak kecik tuh da tak minum susu botol dah...yang tak eloknya si pakcik tunjun bende yang berunsur ganas pd si kecik..mmg tak patut..tp hasilnya..tadaaa..tros insaf si budak kecik tuh...kalau tak ntah2 si kecik ntah bile la dy benti isap susu botol kan?

2) bercinta bagai nak rak..mane kau pegi..dia tau..idop kau tak bersosial sgt..kalau takde pape...idop kau..keje, blk keje..dok umah..kuar lepak dgn kawan terapat kau yang dy knal aje..mudah..dy tak ade pikir pape la kan nnti..tp hubungan kau dgn dy..korang tau mmg tak kemana..tp kau tau juga dy takkan lepaskan kau...(kau pon camtu sbnrnya)..bodoh kan?..akhirnya..kau fikir cara paling salah..kau mulakan sesuatu utk bagi kekuatan..sesuatu yang untuk diri kau sendiri..mase depan kau sendiri..sket2 kau mula bersosial dgn teman2 lain, buat aktiviti tambahn lain..mcm berfutsal, berkaroke..yang itu itu lah..tak menjadi jugak..dlm mase yang same itu ade plak yang berminat dgn kau...sgt ikhlas bunyi si peminat..jgn tipu lah beb..kau akan terpikir utk blah dr buah hati kau mase tuh..dgn salahnya..ko jadi kuat minta putus..

tp pesanan aku..kau harus ambik mase utk diri kau mase tuh..sbb nnti kesian pule pada si baru..
ikhlas,..tepuk dada, tanya selera..kata hati kau sendiri kan?


3) kawan kau buat salah..sebar citer tak betol psl kawan kita lagi sorang..org keliling mcm da tak layan dy sgt..kau pon same...malas nk layan..lame2 bende tu nmpk yang lain2 nih mcm pulau kan dy..tp semua org marahkan dy..mmg salah main pulau2 nih..tp pengajaran tuk dy...jgn suke sebar2kan citer tak betol..jgn nk jd drama queen...psl org tak suke bende fake..lame2 nnti dy akan paham...itu semua pengajaran..

4) contoh becinta jugak..nk mintak break up...ade org guna cara kasar..maksudnya..dy jadikan sesi break up tu buruk..or konon ade orang lain...or tiba2 hilang kan diri(menunnjukan dr yang bukannya dy)...ade org guna cara kasar dan salah nih psl tanak lg sblh pihak cari dy lagi..mungkin si peminta nih..ada sakit kanser ke alaahh..mcm dlm drama tuh..mungkin jugak psl si peminta tak menjadi diri sendiri dgn si sebelah pihak ke..jd konflik dalaman kat situ..jd si peminta gunalah cara kasar..bende nih jadi kat kawan aku...dy create citer flirt2 gan mamat yang lg muda dr dy..mamat tu anak org kaye..jd si bekas kawan aku ni berangin la..(dah la dy ni gatal...iehhhh)..si bekas mula rase tak suke lah kat kawan aku..jd mudahla utk kawan aku nih move on..takdela sesi meratap2 ke kan..heheh

5)aku da takde idea dah..psl mood aku tak ok sgt..patutnya time time cani..aku tak bleh update blog...psl mood tak ok..kepala otak pon takleh nk pikir byk sgt..tp yang bestnya..aku rase lega sket...hahahhahhah...

No comments: