Thursday, August 13, 2009

tabung prego saya

malam kelmarin lepas balik keje..
aku buat rutin mini kemas bilik..
barula aku terpandang tabung aku..
ingat nk kira balik bape sen ade dlm tabung..
woh..byk rupenye..penoh dah!ade10hinggit, 5hinggit..singgit tak usah ckpla..byk..
itu sume belen2 dlm poket suar..dlm handbag yang mane aku selalu malas nk unzip/zip wallet aku..aku selitkan aje kt mane2 yg patut..ehekss..

aku igt lagi 1st tabung aku, tabung giro yg ade lagu2 tuh..masuk duit..bunyik2..hee,,
letak atas radio gabak ayah aku..satu aku nye..satu angah nye..
jakun tol rase mase tu..gile berhingus lagi..ahakss
skarang..pakai bekas prego tu jek..gile berat..huhu..
aku mule ade tabung balik mase tahun 2007..ye!mase tu aku br pas eksiden..
kereta takde.kat wekshop.jd tiap2 hari..bas..kalau tak larat nek bas..amek cab..masak la nek cab hari-harikan..

nk jadikan citer..ms tu dah ujong bulan sgt..bajetnye hari tuh masuk gaji..(ofis aku mmg menten masuk gaji lambat).
aku tau dlm bank ade bp inggt tah tp yg valid leh kuar sploh hinggt je..tp dlm wallet aku mmg da kosong..illek..
pastuh..ayah mak aku nk dtg..nk g tgk keter kt subang..tp ayah aku malas nk masuk area umah aku..ayah aku rase kota damansara tu dalam sgt..ayah aku ckp..k.lg tggula kt ttdi..
aku pon ngok..taknak bgtau ayah aku yg aku da takde sen langsung..aku ok kan aje..
mase nilaaa..seploh raun aku carik sen dlm handbag, dlm suar, kt washing machine..kt rak..merate..jupe la 1 hinggit bp sen ntah..
aku pon menapak la g area business park kota damansara..hmmphh..hampeh..ms tu kota dam baru nak setup..atm pon tadak...(psl nk kuar kn sploh hinggit la)..
pastu redah jelah nek bas..yg aku tak tau cukkup ke tak nk byr tambang..aku amek distance plg munasabah..aku benti kt trafik light dpan OU..
menapak g public bank ttdi..huh..mmg btollah!gaji tak masuk lg..dan btollah..leh kuar sploh hinggit je..
tambah plak mase tu..kredit aku ade bp sen je..yelah nak la inform ayah aku da smpi ke ape ke..atau ms tu kot ayah aku leh amek aku kt public bank tu je..
ayah aku ni sgt tak gemar org tak punctual..jd aku tanak lambat dr ayah aku..
last2 aku kuarkan sploh inggit tu..amek cab g petronas ttdi..huh..legaa...!aku smpi sblm ayah aku..

semenjak tu..walau gaji dah besar sket..kete pon dah ade blk..aku akan make sure..ade duit kat umah..psl ni gak aku start wat tabung..smpi la skang.....dan amalan selit-selit duit ni masih diamalkan..hee..
rase cam best plak bile kemas2, basuh baju, overhaul handbag..byk plak duit..paling best kalu tejupe 50hinggit ke..wuuu..seronok siot..ahakss..

itula cerita "tabung prego saya"

4 comments:

eL said...

waaaa....camtu ye ada tabung. saya ada tabung gak tapi tak tau pulak boleh guna saat camtu. okeh...idea bagus. nak isi sambil pejam mata. tau2 dah banyak je :-)

akubisikdisini said...

ngahahahah..tau takpe..
just in case..kite tak tau bile mase kite kerring sgt...kan...heheheh...

Naddy said...

emblem of purity, fungsi 'tabung' tu memang patut dicontohi.

aku baru nak blaja menabung nieh.

akubisikdisini said...

chaiyok nadh..menabung ajek..pejam mate...simpan duit..