Tuesday, January 4, 2011

kisah Muhammad Adam Malique Bin Mohd Shazilie

Adam tdo.. lg sejam bgn la tu..sempat curik mase sket ni aku nk bercerita sket psl Adam dr mula..

Kami nikah 18 Dec, dlm 2 bln gitu aku da stat wat pregnancy test, tiap kali buat mesti cam bedebar, tanak check pon ade..hehehehhe..last period 5Mac, btol2 pas blk honeymoon..bile period da lbt dlm 2 mggu, lie soh check..(daddynya mmg lebih excited!)...aku dok lengah2 psl tanak berharap sgt...tp smbil2 tu mmg cam rs ade, tp aku pk kot saiko je lbh..hahahah..
pas check, aku tgk..same jek..takde la nk belek lame2..tros buang..lie bgn tdo..aku kate..lom ade lg kot..lie tak puas hati.."meh, org nk tgk sndr.."dy pon korek la tong sampah tu.."b, ni mcm ade 2nd line"...aku pon br perasan..ade 2nd line, tp saaangat pudar..lie da excited, ajak g klinik b4 ktorang ke kajang psl family aku kt kajang ms tu..
jupe doc, wat urine test pon same, 2nd line yg pudar jugak, scan tak nmpk ape..doc kate it's too early tp mmg positive cume kene confirmkan lg 2 weeks..aku happy tp blur2 lg..ngeehee..
news da smpi ke telinga family and mcm biase megat pon dpt tau awal..tak bgtau kat sume org sbb nk tggu lg 2 mggu..

25 april, lie ajak g klinik..pas wat test, doc confirmkan aku pregnant 5 weeks 6 days..urine test pon obvious 2nd line nye..scan pon da nampak..ms nih doc estmate due 19Dec..ms nilah stat la jaga sume2..mula life aku as preggy...syukur Alhamdulillah..

Sepanjang pembawakan Adam, mcm dlm entry yg lepas, Alhamdulillah takde masalah sgt..masalah biase2 ajek...takde alahan..makan pon ok..wat keje pon ok..emosi jela aku kene control..kalo ikotkan hormon nih susah gak..so aku sndr yg kn control kan..?

Ade g scan just nk tgk perkembangan adam ms..excited kan bile ms gah scan nmpk kaki dy melunjur, membengkok..bile lame2 da tak nmpk dah..heheheh..dlm byk2 scan tu...3 kali scan gender, doc kate boy..tp bile dah ujung Adam kepit..tak nmpk dah..heheh..d best part mummy gan daddy nya plan nm utk anak lelaki jek..kot dpt anak pompuan, mmg tak plan lgsg nama..heheh..mcm tau2 jek..tp kitoranng finalize nama Adam jek..bncang2 nk letak Adam Rizky la, Adam Heikal la, Adam Malique..tang Muhammad pon tak bp sure sbb pnjang sgt namenya..hehehe..so..ktorang tak bncang2 sgt pon smpi la nk bersalin..

Aku check up kt KK TTDI..dpan opis jek..so leh larik2 jap time keje kalo ade appointment..check up gan KK ni, katenya due aku 12Dec..so kene ikot KK ni la kan..sepanjang check up..alhamdulillah aku sehat..cume sekali jek, dy check Hb aku rendah,pas 2 mggu..aku ok..air gula pon tak kene amek..kencing pon ok..ouhh..tang berat plak..b4 pregnant, 53..da smpi due..berat aku 68.5..eheheheh..SEHATTTTT!

ok, 14dec aku g last check up...memandangkan aku dah overdue, nurse tu kasik surat..katenya kene ke hosp 19dec..check ape yg ptt..aku da stat amek mc dr 16hb dah..tade mood nk keje...makin nk dekat delliver, makin byk keje..makin sakit pale..family aku da standby kat umah..so, sementara lie g keje..leh la aku bwk family aku jln2..hahhahah..tak g mane pon..dkat2 ajek..

19dec, kol 9pg..da kt hosp sg buluh..aku kasik surat, tros msk dlm..dy check itu ini..bukaan 1cm..aku dgr doc tu kate "serviks thick n soft"..pastu doc ckp, since u dah overdue semiggu, we have to proceed dgn msk ubat ye..maksudnya induce kan?...itu ini..aku da kuar msuk..salam lie, ibu ayah, bp kali sbb igt tak jupe smpi nk bersalin..last2 aku msk wad dulu...jupe lagi family aku kt wad ms waktu melawat ptg nnti..ms secara kebetulan aku ade stat rs sakit2..aku igtkan perasaan jek...so..wat dono jela......pastu nurse dtg check machine dgr jantung baby tu..katenya da stat ade contraction...dy kate ade rs sakit tak..aku kate..ade sikit..doc dtg check..bukaan da 2cm..pastu doc ckp..kita tak bleh proceed induce kalo mcm nih..tkt baby lemas..so..kita tggu..kalo smpi esok u tak bersalin, kita pecah air ketuban ye..?aku angguk2 jelah..sakit pon da makin kerap..ptg smpi ke mlm..melawan sakit...takleh dok diam mane dah..dah la sakit kt spital..kalo sakit kt umah, ade peneman..eheheheh..tgh mlm tu..sakit makin kuat..darah pon makin byk kuar..doc dtg check bukaan da 3cm..smpi subuh melawan sakit..lie standby kt carpark gan megat..(megat blk dr perak, dpt tau tros ke hosp temankan lie, THANKS Megat)..selesai brekfes, doc check lg..katenya..da 4cm..dy kate dah leh proceed ke labor room..calling2 lie, amek brg..

kol 8 dah kt labor room, doc check plak..katenya..3cm expandable bukan 4..ms nilah sakit yg org kate sakit tak menahan tu...punya la segala mala teknik pernafasan la apa la aku wat..konon nk smpan tenaga utk meneran nnti..tak lame pastu..doc ckp nk proceed pecahkan air ketuban..lpas pecah air ketuban, sumpah lagi sakit..aku da stat gigit tangan sndr dah....nk kasik rs sakit lain...same ajek..sampaila kol 12pm..doc n asst detect baby stress tiap kali contraction..doc decide kene proceed dgn operation asap tkt effect kt baby..

ms ni sumenya cepat, aku ty suami tau, derang kate jap lg suami dtg..lie smpi, aku tros nk nanges, tak tau nape nanges..hehehe...

masuk operation room tu stat gan bius separuh badan..aku pon da mamai tp still sedar..itu nih..aku rs derang mcm tolak dr belah kiri perut ke bwh..tros rase mcm 'blup', baby kuar..dgr adam nanges, yg sorang kate "ok..1.10 pm! ""ok 3.27..!""pink or blue..?blue!"...aku alhamdulillah...yg aku igt aku gigil ya amat pastu...nurse dtg bwk adam, ty..ape name puan..aku jwb farah syahieda..anak puan lelaki ke perempuan smbil tnjuk bbird adam, aku jwb boy..hahaha..rs lame sgt nk tggu derang setelkan aku..itu ini..msk wad..tak lame pastu da waktu melawat..rs nk menangis blk je bile igt blk..rs nk menangis je bile igt camne lie pegang tgn aku ms tu...ms ni jgakla kitorang decide..ltak namenya Muhammad Adam Malique..

moga Adam menjadi insan yg berguna dan bijaksana, sihat sentiasa, baik budi pekerti, kuat agamanya dan imannya, taat pd ibu bapa..Insyaallah..Terima Kasih Tuhan untuk kurniaan ini...aku sangat bersyukur..

6 comments:

ninieZUERYANNIE said...

farah, saat2 kat hospital, dr saat2 masuk ke labor room, saat2 nak melahirkan, sampai sesudah melahirkan mmg sgt touching.. sampai bile2 pon x boleh lupa.. d best part bile 1st time dpt pegang baby, rs syahdu sgt.. pas melahirkan , masa tuh sumer sakit automatik ilang.. betapa besarnye kuasa Allah.. alhamdulillah....

Lily@MamaZaraZareef said...

huhu..aku mmg emolah klu bace citer pengalaman bersalin org ni..ikut syahdu plak...apepon, congrats utk ko n hubby yek..welcome to the world, Adam!!..=D

akubisikdisini said...

neng & lily- bile igt blk mmg sebak je rs...rs yg tak bleh nk describe mcm mane..kan..?terima kasih lg skali Tuhan...

Naddy said...

tahniah farah
syok baca cerita ko
kalau aku editor majalah aku dah amek edit masuk dalam majalah tapi dgn izin ko la

akubisikdisini said...

hahhaha..gedh-kalo ko editor majalah, aku dah izinkan dah..ahakss...mesti byk kene edit psl ayat tunggang langgang (kejar mase!huhuhuhu)

mommyteacherwawa said...

rupenye kita sama la, kna belah gk :P slamat mnjaga baby yg cumeii itu :) n slmt dtg ke dunia parenthood !